عاد الربيع وجماله
بقلم الشاعر / جنرال مصطفى سبتة
********************************
عاد الربيع عاد من ثاني
والبدربجماله هلت أنواره
وفين حبيبتي اللي سقياني
من جنة الحب لناره
أيام رضاها يا زماني
هاتها وخد عمري
اللي رعيتها رمياني
وفياتني وشغلة فكري
كان النسيم غنوة والنيل يغنيها
وميته الحلوة تفضل تعيد فيها
وموجه الهادي كان عودها
ولون البدر أوتارها
تناغي الورد وخدوده
تناجي الليل وأسراره
وأنغامها بتسكرنا أنا وهيا
أنا وهيا مافيش غيرنا
مافيش ياقلبي بقي غيرنا
عاد الربيع عاد من تاني
والبدر هلت أنواره
وفين حبيبتي اللي سقياني
من جنة الحب لنارها
لمين بتضحك يا صيف
لياليك وأيامك
كان لي في عهدك حبيبه
آليفة عهدتني أدامك
وكان لي في قلبها طيف
يخطر في أوهامك
من يوم ما فاتتني وراحة
شدو البلابل نواح
والورد لون الجراح
يا ليلي يــا يـــا يــا يــا عين
مر الخريف بعدها
بدل زهور الغرام
والدنيا من بعدها
هوان ويأس وآلام
لا القلب بينسى هواها
ولا حبيبتي بترحمني
وكل ما قول آه تزيد
في ظلمها وتألمني
وأدي الشتا يا طول لياليه
على اللي فاته حبيبية
تناجي طيفها ويناديها
ويشكي للكون تعذيبها
يا ليل يا بدر يا نسمة
يا طير يا أغصان
هاتوا لي من الحبيبه كلمة
تواسي العاشق الحيران
أخد ورد الهوا مني وفاتة
ليا شوكها يألمني
ماعرفش أيه ذنبي غير أني
في حبي أخلصت من قلبي
وغابة عني لا تكلمني ولا قالت
لي أمتى راح أشوفوها
وأقول يمكن هترحمني
وتبعت في الربيع طيفها
عاد الربيع عاد من تاني
والبدر هلت أنواره
وفين حبيبتي اللي سقاني
من جنة الحب لنارها
بقلم مصطفى سبتة

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق